کد مطلب:275458 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:263

واجب بودن انتظار
در بیان واجب بودن انتظار ظهور حضرت قائم عجل الله تعالی فرجه و شرط بودن او در قبول اعمال. در اصول كافی از اسمعیل جعفی روایت است كه گفت: شخصی وارد شد بر حضرت امام محمد باقر علیه السلام و با او صحیفه ای بود، حضرت به او فرمودند: این صحیفه مخاصم است كه سئوال نمود از آن دینی كه بواسطه آن اعمال انسان به درجه قبول می رسد؟ عرض كرد: بلی، خدا شما را رحمت كند، مراد من همین است. حضرت فرمود: آن دینی كه بسبب آن اعمال قبول می شود این این است: شهادت به یگانگی خدا و اینكه شریك ندارد، و شهادت به رسالت خاتم انبیاء محمد صلی الله علیه و آله، و اقرار به حقیت تمام آنچه خبر داده از جانب حضرت حق تعالی، و دوستی با ما اهل بیت، و بیزاری از دشمنان ما، و فرمان بردار بودن از برای امر ما، و پرهیزگاری از گناهان، و تواضع



[ صفحه 25]



و انتظار داشتن از برای ظهور قائم ما، بدرستی كه از برای ما دولتی است كه هر وقت خدا بخواهد آن را ظاهر می گرداند. و در غیبت شیخ نعمانی از ابی بصیر روایت است كه: روزی حضرت صادق علیه السلام فرمودند: می خواهید شما ها را خبر بدهم به آن چیزی كه حق تعالی با نبودن آن هیچ عملی را از بندگان قبول نمی فرماید. گفتم: بلی. فرمود: آن شهادت به یگانگی خدا است، و آن كه حضرت محمد صلی الله علیه و آله بنده او و پیغمبر اوست، اقرار به آنچه خدا امر فرموده به آن، و دوستی از برای ما، و بیزاری از دشمنان ما (یعنی دشمنان ائمه)، و فرمان بردار بودن از برای ائمه اطهار علیهم السلام، و پرهیزگاری از گناهان، و كوشش نمودن در اطاعت خدا (یعنی در ادای واجبات شرعیه). و یقین داشته (یعنی در امر اصول دین و حقیقت امر ائمه طاهرین)، و انتظار داشتن از برای ظهور حضرت قائم علیه السلام. آن گاه فرمودند كه: از برای ما دولتی هست كه ظاهر می گرداند آن را حق تعالی هر وقت كه بخواهد. و در كمال الدین از حضرت عبدالعظیم روایت است كه فرمود: وارد شدم به محضر سید خود حضرت امام محمد تقی علیه السلام، و قصد داشتم كه سئوال نمایم از آن جناب از قائم كه همان است مهدی یا غیر اوست. پس حضرت پیش از



[ صفحه 26]



سئوال كردن من به اعجاز فرمودند: ای ابا القاسم، بدرستی كه قائم از ما همان مهدی است، كه واجب است انتظار او را داشتن در زمان غائب بودن او، و واجب است اطاعت و پیروی او در زمان ظهور او، و او سومی از اولاد من است. و شیخ صدوق در كمال الدین به سند صحیح از حضرت صادق علیه السلام روایت فرموده كه فرمود: نزدیك ترین حالات بندگان خدا به خدا، كه در آن حال از آنها خشنودتر از هر زمانی است، آن وقتی است كه امام آنها غائب و از نظر آنها پنهان می باشد و مكان او را نمی دانند، و با وجود این یقین دارند كه حجت الهیه موجود است. پس در آن زمان باید هر صبح و شام منتظر فرج باشند. مولف گوید: هر صبح و شام كنایه است از استمرار رو دوام یعنی در هیچ حالی و در هیچ وقتی و در هیچ ماه و سالی نباید مایوس از ظهور امام علیه السلام باشد، بلكه هر چه غیبت آن حضرت طولانی تر می شود باید امیدشان بوجود مبارك او محكم تر و ثابت تر بشود، زیرا كه خود این طول غیبت از امور غیبه ئی است كه ائمه ما علیهم السلام پیش از وقوع آن خبر داده اند.



هر دم در انتظار تو عمرم گذر كند

آن دگر امید مرا بیشتر كند



نوعی اثر نموده به قلبم جدائیت

كاندر رگی ضعیف اثر نیشتر كند





[ صفحه 27]